skip to Main Content

FNV MOOI

Stelling

aan de professional

In elke editie van MOOI Lijfstijl leggen we een stelling voor aan een aantal professionals in de uiterlijke verzorgingsbranche. Deze editie is het de beurt aan de schoonheidsspecialist.

Stelling:

Als je tegenwoordig niet werkt met een groen (natuurlijk) merk, verlies je klanten.

Ariathy Beeuwkes

Credit: Stefan Schipper fotografie

Ariathy Beeuwkes, Ink Brows & More, Hoogeveen
PMU-specialist en wenkbrauwstylist
“Ik ben het gedeeltelijk eens met de stelling. Uiteraard zijn er klanten die bewust kiezen voor een groen merk. Al denk ik nog steeds dat dit niet het grootste gros van de klanten is. Wellicht verandert dit in de toekomst en als dat gebeurt zal ik persoonlijk zeker overwegen om de overstap te maken naar een merk dat volledig natuurlijk is. Ik denk wel dat een groen merk ervoor zorgt dat de prijzen op de prijslijst erg stijgen en dat er daardoor een groot klantverlies zal zijn. Ik verwacht dat het klantverlies op dat moment groter is dan dat ik er nu voor kies om niet met een volledig natuurlijk merk te werken. Op dit moment probeer ik zoveel mogelijk bewust te zijn van bepaalde producten en verpakkingsmaterialen. Al is dit als startende ondernemer financieel niet altijd mogelijk.”

“Op dit moment probeer ik zoveel mogelijk bewust te zijn van bepaalde producten en verpakkingsmaterialen.”

Els de Borst-Bongers

Credit: Hegemann Fotografie

Els de Borst-Bongers, eigenaresse Alblasserwaard Schoonheidsinstituut, Papendrecht
Huidverzorgingsinstituut voor huidverbetering en pedicure
“Consumenten kiezen tegenwoordig bewust voor een salon met een bepaalde visie. Wanneer groene cosmetica belangrijk is zal de consument daar de salon op selecteren. Wij zijn door deze trend geen klanten kwijtgeraakt. Binnen één van onze merken is een groene lijn beschikbaar, zowel qua ingrediënten als verpakking. Deze lijn zetten wij graag in bij klanten en huiden die in balans moeten komen. Maar als je echt huidverbeterend wilt werken red je het niet met alleen klaprozen en brandnetels. De natuur is prachtig en biedt heel veel mogelijkheden voor ingrediënten voor cosmetica.

Maar lang niet alles is zuiver, soms zelfs giftig en de kwaliteit is niet consistent. In laboratoria worden tegenwoordig zoveel mooie zuivere stoffen op een veilige manier nagebootst en geschikt gemaakt om in cosmetica te verwerken. Met deze producten kunnen wij doeltreffende en resultaatgerichte behandelingen geven. De natuur is bij ons de basis, maar niet alleen puur groen.”

Angela van Eck, eigenaresse Studio Bellezza, Waardenburg
Huidkliniek, afslankmassages, opleidingsinstituut, hairstudio, wellness, make-up, spraytan, voeding, manicure en pedicure
“Tegenwoordig kun je er niet meer omheen: groen, natuurlijk, superfood, healthy en puur. Echter is ‘natuurlijk’ geen beschermde naam en zelfs als een product maar 4% aan natuurlijke ingrediënten bevat, mag de fabrikant het etiket erop plakken. Zelf had ik voorheen een geitenwollensokkengevoel bij ‘natuurlijk’. Ik wilde vooral resultaat!

Angela van Eck

In 2015 bezocht ik de beautybeurs in Utrecht en daar ontdekte ik dat wetenschappelijk bewezen formules, ecologisch, maatschappelijk verantwoord en een ultra luxe beleving mét resultaat samen kunnen gaan, zowel op het gebied van skincare als haircare. Dat was een eyeopener. Niet alleen voor mijzelf, maar ook voor onze klanten. Zij waarderen onze omschakeling naar het groene label. Ook zien wij een grote aanwas van nieuwe klanten die bewust kiezen voor onze natuurlijke aanpak.”

“Tegenwoordig kun je er niet meer omheen: groen, natuurlijk, superfood, healthy en puur.”

Nathalie van Uythoven, eigenaresse Headline Hair & Make-up, Breda
Salon voor hairstyling, visagie, massages en nagelstyling
“Klanten worden steeds bewuster van de natuur en ook wat wij als kapsters in hun haar doen. Wij krijgen regelmatig de vraag of we met producten werken die minder schadelijk zijn voor het haar. Ik vind echter niet dat we allemaal moeten overstappen op een groen merk. Er blijven moleculen nodig om het haar gezond te maken en dit kan niet met alleen groene producten. Waar het kan, verven wij wel met minder procenten zodat het haar er zo min mogelijk schade van ondervindt. Steeds meer kappers onderscheiden zich door duurzaamheid serieus te nemen. Je laat zien dat je verantwoordelijkheid neemt voor jezelf, je team, je klanten en de planeet. Dit zijn echter wel dure stappen. Wij werken met een eco-merk. Ik vind het voor onze gezondheid en die van de klanten belangrijk. Ook scheiden we ons afval en hebben onze wasbakken speciale waterbesparende kranen. Ik vind dat we al een heel eind op weg zijn! Ik denk niet dat je op dit moment klanten verliest als je niet met een groen merk werkt. Misschien is dat over een tijdje wel het geval.”

Nathalie van Uythoven

Back To Top