skip to Main Content

FNV MOOI

Stelling
aan de professional

In elke editie van MOOI Lijfstijl leggen we een stelling voor aan een aantal professionals in de uiterlijke verzorgingsbranche. Deze editie is het de beurt aan de schoonheidsspecialist.

 

Stelling voor schoonheidsspecialisten:

Het is lastig om mannelijke klanten in de salon te krijgen.

“Wij hebben een
‘zero tolerance’-beleid
tegen ongewenste
sexueelgetinte
opmerkingen”

Jacqueline Aafjes, eigenaresse Taste of Beauty, Velserbroek
“Op dit moment heb ik zo’n 10 mannen en 120 vrouwen als vaste clientèle. Mijn praktijk zit daarmee vol en bestaat dus voor het grootste deel uit vrouwelijke klanten. Wanneer ik echter ruimte zou hebben, zou ik creatief zijn om heren te enthousiasmeren.

Ik zou bijvoorbeeld een bekende voetbalclub in mijn gemeente benaderen en de mannen uitnodigen in mijn praktijk. Of ik zou een cadeaubon aanbieden aan de vaste damesklanten voor een symbolisch bedrag van één euro. Die cadeaubon kunnen ze aan hun partner geven. Ik hoop dat er dan een aantal heren blijven en dat ik daarmee de mannelijke clientèle in mijn praktijk kan uitbreiden.”

Périne Heerooms

Anoniem, eigenaresse schoonheidssalon, Amsterdam
“Oneens. Ik heb nooit ervaren dat het lastig is om mannelijke klanten in de salon te krijgen, maar je wilt niet alle mannen in je salon hebben. Uit ervaring weet ik helaas dat het regelmatig voorkomt dat mannelijke klanten ongewenste sexueelgetinte opmerkingen maken, vooral bij stagiaires en medewerkers die niet stevig in hun schoenen staan. Dat leidt tot nare en onprettige situaties.

Op dit moment behandelen wij alleen mannen van vrouwelijke klanten. Verder hanteren we een ‘zero tolerance’-beleid. Een goed en duidelijk beleid is noodzakelijk, zodat medewerkers zich veilig voelen. Mijn medewerkers mogen bijvoorbeeld geen nieuwe mannelijke klanten aannemen, geen mannen behandelen als ze alleen in de salon zijn en we ontharen geen schaamstreek. Veel salons doen dat wel. Het is belangrijk voor salons om hier niet onbevangen in te stappen en goede richtlijnen te hebben, want het kan echt fout gaan.”

Jacqueline Aafjes

“Mannen volgen je advies over het algemeen makkelijker op.”

Périne Heerooms, eigenaresse en huidspecialist Instituut Périne, Mijdrecht
“Lastig is het naar mijn mening niet om mannelijke klanten in de salon te krijgen. De vraag is wellicht eerder: is mijn salon geschikt en heb ik voldoende kennis van de mannenhuid om mannelijke klanten te ontvangen en te kunnen behandelen en adviseren? Buiten het feit dat de mannenhuid anders is, is de benadering van een mannelijke klant ook anders. Mannen volgen je advies over het algemeen makkelijker op als zij vertrouwen in jou en jouw bedrijf hebben.

De aankleding van de salon en de communicatie naar buiten toe – zoals de website en advertenties – spelen hierin natuurlijk ook een rol. Deze moeten niet te ‘vrouwelijk’ zijn. Dat er met de juiste producten en aangepaste behandelingen voor de mannenhuid wordt gewerkt, lijkt mij vanzelfsprekend.”

Back To Top