skip to Main Content

FNV MOOI

HOE TOEKOMST-
BESTENDIG

is jouw (kap)salon?

 

Richard Bindels

Anno 2019 is alles vluchtig. Maak je de ene dag een marketingplan, dan kun je dat een maand later alweer aanpassen. Tenzij je het anders doet. Richard Bindels gaf een inspirerende presentatie op de FNV MOOIDag over de toekomstbestendigheid van de kapsalon. Een presentatie die interessant was voor iedere beautyprofessional, niet alleen voor kappers!

Onderscheiden door specialisaties
Richard Bindels van Chapter Green zit al ruim 30 jaar in het kappersvak. Richard: “In al die jaren is er veel veranderd. Iedereen kan kapper zijn. Veel is oppervlakkig; er is nog onvoldoende specialistische kennis terwijl veel kappers de behoefte hebben zich te specialiseren voor meer diepgang. Voorbereiden op de toekomst wordt dan moeilijk, want om toekomstbestendig te zijn móét je je onderscheiden. En onderscheiden doe je bijvoorbeeld door je te specialiseren.”

Mooi haar en service
Richard: “Iedere kapper wil mooi haar creëren en mensen blij maken. Dat is niet voldoende om je te onderscheiden. Er zijn zo’n 22.000 geregistreerde kappers in Nederland. Geloof me, die willen állemaal mooi haar creëren en mensen blij maken. Ook het geven van een uitstekende service biedt niet voldoende onderscheidend vermogen. Zonder die uitstekende service zou je salon minder opvallen, maar die service is ook vanzelfsprekend. Consumenten verwachten niet anders.”

Vanzelfsprekende service

  • Luisteren naar de klant.
  • Goed werk leveren.
  • Geen lange wachttijden.
  • Uitstekende hygiëne.
  • Mooie aankleding.
  • Goede communicatie.
  • Transparantie.

Slimme consumenten
Tegenwoordig hebben consumenten steeds meer kennis, ze zijn slim. Richard: “De gemiddelde consument weet wat een balayage is en dat er een verschil is tussen ‘groene’ en chemische haarverf. Als kapper maak je die consument niets meer wijs. Bovendien moet je écht zijn, een consument heeft heel snel door of het je passie is of dat je met de massa meedoet.”

Manieren om je te onderscheiden

  • Laat je klant weten dat je voor gezond haar en veiliger behandelen gaat. Huid- en haarproblemen zijn er al genoeg.
  • Er zijn steeds meer consumentengroepen die kiezen voor oprechte natuurlijke behandelingen.
  • Doe iets wat écht bij je past; daardoor word je uniek.
  • Zorg voor voldoende kennis en diepgang.
  • Baseer je keuzes op ervaringen, niet op aannames.

Kies bewust
Richard: “Specialiseer je en doe iets wat echt bij je past. Of dat nu de keuze is voor chemische producten of groen en duurzaam, voor het vak van barbier, kleurspecialist of lang haar kapper. Het maakt niet uit wat je kiest, als je maar bewust kiest en doet wat echt bij je past. Ga op onderzoek uit, laat je niets wijs maken. Leer over ingrediënten, wat ze doen en welke mogelijkheden er nog meer zijn. Voel je binnen je kappersvak meer verantwoordelijk voor je eigen veiligheid, die van je klant en het milieu. Het kan beter, gezonder, veiliger en schoner. Blijf doorleren en jezelf ontwikkelen, zodat jij de beste versie wordt van jezelf en jouw salon toekomstbestendig is.”

Certificeringen
Volgens Richard wordt de kappersmarkt erg eenzijdig geïnformeerd. “Dat begint al bij de scholen. Die gebruiken producten en informatie die door één leverancier aangeboden wordt, waardoor je als scholier bepaalde informatie wordt onthouden. Ik vind dat het een goed initiatief zou zijn om scholieren te laten kiezen: kies je voor chemische producten met een bepaalde werkwijze of kies je voor groen en duurzaam met de bijbehorende werkwijze. Het is belangrijk dat de consument maar ook de kapper snel geïnformeerd wordt, zodat kappers en consumenten zien waarvoor een kapsalon kiest.”

Groen hoofdstuk
Zelf heeft Richard ook gekozen voor iets dat bij hem past: duurzaam (of groen) ondernemen in de kapperswereld. Chapter Green is een beweging voor kappers en ondernemers die bewust omgaan met people, planet en product. Richard: “Kappers zijn grote vervuilers in Nederland. Met Chapter Green helpen wij andere kappers met verduurzamen, het zien van mogelijkheden en kansen d.m.v. presentaties en trainingen. ‘Duurzaam’ is anno 2019 nogal een containerbegrip; veel ondernemers gooien dat begrip over tafel terwijl ze er onvoldoende over geïnformeerd zijn. Wij helpen om duurzaam ondernemen concreet te maken en er echt voor te gaan staan.”

Meer weten?
Wil jij je laten inspireren door Richard Bindels? Schrijf je in voor de training via de MOOI Academie.

Kijk voor meer informatie op fnvmooi.nl/fnv-mooi-academie of op chapter.green

Back To Top