skip to Main Content

FNV MOOI

7 zomerse tips
voor marketing en
social media

 

De zomer begint bijna en dan breekt voor de meeste mensen de vakantie aan waar ze misschien al een jaar naar uitkijken. In jouw salon of de salon waar je voor werkt, kan dat betekenen dat het even een stuk rustiger is. Of je nu zelf ook weggaat of thuisblijft, wij geven je 10 tips om de zomerperiode te overleven!

1. Goede voorbereiding
Hiermee zorg je voor een boost in de salon vóór de vakantieperiodes van je klanten. Klanten willen graag goed voorbereid op reis. Dat betekent een nieuwe zonproof coupe, een schone huid zonder dode huidcellen, verzorgde handen, vingernagels, voeten en teennagels, een ontspannen gevoel (massage!) en de juiste make-upproducten voor op locatie.

Stuur voor de zomervakantie losbarst een nieuwsbrief (eventueel met een leuke aanbieding) waarin staat hoe jij je klant kunt helpen met een goede voorbereiding. Zeker weten dat jij je klanten op ideeën brengt!

2. Vervolgafspraak
Maak na de behandeling direct een vervolgafspraak voor na de vakantie, want uiteraard kun je met jouw aanbod ook daarop inspelen. Nagels zijn uitgegroeid, de huid is misschien wat verbrand, die slippers hebben eeltplekken veroorzaakt en die haarkleur kan wel een opfrisbeurt gebruiken.

3. Zomerse festivals en evenementen
Nederland is bij uitstek het land van festivals en evenementen, vooral in de zomer. Overal is wel iets te doen. Blijf je in Nederland? Bekijk dan eens op welke festivals en evenementen jij jouw behandelingen of producten aan kunt bieden. Waar komt jouw doelgroep, waar hebben zij behoefte aan? Misschien kun je een standje huren waar je zonverzorging voor de huid of het haar, nagellak of make-upproducten verkoopt. Of waar je bezoekers kunt informeren over verzorging in jouw vakgebied. Je ontmoet veel nieuwe mensen, kunt netwerken en je krijgt er zelf ook een vakantiegevoel van! En: vergeet niet je aanwezigheid op social media te delen.

4. Wedstrijden en challenges
Blijf je thuis en is er weinig te doen in de salon? Organiseer dan een wedstrijd of challenge op social media waarbij je de interactie aangaat met (potentiële) klanten en ze een mooie prijs kunnen winnen. Wedstrijdelementen in berichten krijgen veel aandacht, waardoor je nog zichtbaarder wordt. Denk ook aan een leuke troostprijs voor deelnemers die niet hebben gewonnen. Bijvoorbeeld een kortingsbon die ze in kunnen zetten in jouw salon.

5. Contentplan
De zomer is vaak een mooie tijd om je contentplan te realiseren. Wat ga je wanneer posten, kun je al vooruit werken, op welke (zomer)momenten kun je inspelen? Als je zelf op vakantie gaat, blijf je hierdoor zichtbaar ook al ben je er niet. Ga je niet weg, dan is dit een mooie klus om verder vooruit te werken voor de rest van het jaar. Als ondernemer weet je hoe belangrijk het is om zichtbaar te blijven. Maar ook als je werknemer bent, kun je met jouw ideeën je manager ondersteunen. Hoe leuk is het als jij die extra waardering krijgt en door jouw berichten de salon supergoed draait?

6. Bezoek je concullega’s
Hoe zetten andere kappers die bepaalde techniek in, welke behandelingen biedt de huidprofessional om de hoek aan, hoe is de beleving bij een andere nagelstudio? Ga op onderzoek uit! Laat je inspireren, geniet en neem rust. Zodra je klanten terug zijn van vakantie, wil jij ook weer fris en geïnspireerd aan het werk gaan. Zorg dus goed voor jezelf en laad jezelf op voor het najaar. Ben je in het buitenland? Ook (of juist!) daar kun je je laten inspireren door andere beauty professionals!

7. Leer iets nieuws
Misschien weet je nog niet helemaal hoe je Instagram Stories inzet, denk je al tijden na over een YouTube-kanaal voor jouw salon of de salon waar je voor werkt, of vraag je je of hoe storytelling nu precies werkt en hoe je het in kunt zetten. Dit soort klusjes zijn ideaal voor de zomerperiode, of je nu thuisblijft of op een tropisch strand ligt. Duik erin en leer iets nieuws dat je al tijden op wilt pakken maar waar de tijd voor ontbreekt. Door iets nieuws te leren raak je geïnspireerd en activeer je je hersenen weer eens op een andere manier.

Back To Top